De Pedaalridder

clubblad van WTC DE BREYDELZONEN – BRUGGE                         nr 4 van 2011

Zaterdag 27/08/2011: vertrek naar Marc Blieck in Spanje (Jo)

Na een slapeloze nacht arriveer ik ’s morgens in het bloedhete Alicante. Ik mag al onmiddellijk mijn beste Spaans bovenhalen en bij de autoriteiten van Iberia een klacht gaan neerleggen. Mijn reiskoffer is helemaal beschadigd uit het vliegtuig gekomen. Gelukkig is mijn fietskoffer volledig intact. Marc staat mij enthousiast op te wachten. Bij hem thuis wacht mij een gedekte tafel. Marc heeft een kleine toer van 50 kilometer voorbereid om de gemonteerde fiets en de vermoeide benen te testen. Onder een loden zon vertrekken we. Het is onmiddellijk duidelijk dat Marc goed getraind heeft. Hij rijdt op kop en houdt een stevig tempo aan. Ik weet een beetje van de warmte en omdat ik de avond ervoor bijna niet heb geslapen heb voel ik mij niet super. Marc rijdt zo sterk dat ik hem zelfs bergop moet laten gaan. Ik voel mijn hartslag ferm de lucht in gaan zodat ik noodgedwongen mijn tempo moet milderen. Ik kan mij niet herinneren dat Marc ooit zo sterk gereden heeft. Zelfs op het vlakke met een stevige tegenwind rijden we nog 34 kilometer per uur. Eenmaal terug thuis nemen we een douche, duiken het zwembad in en leg ik mij wat in de zon en ….. val tenslotte in slaap. ’s Avonds gaat we nog uit eten bij de Chinese wok recht over de deur. Chinezen die Spaans tegen je spreken: het doet toch raar. Terug thuis kan ik de slaap niet onmiddellijk vatten. Het is veel te warm op de kamer…..

Zondag 28/08/2011: 2de dag bij Marc Blieck (Jo)

Na een korte woelige warme nacht voel ik mij toch redelijk uitgeslapen. Na een lekker ontbijt en twee keer “ontwokken” voel ik mij als herboren. Vandaag is het wat bewolkt en we moeten absoluut eerst naar de plaatselijke markt om inkopen te doen. De relatieve koelte (vergeleken toch met gisteren) en de wind doen mij deugd. Wanneer we na het middagmaal eindelijk op onze fiets zitten voel ik mij als herboren. Gisteren nog slapjes maar vandaag super. Marc bevestigd zijn conditie en we vlammen naar de Col de Rebate. Het klimmen gaat ons beiden goed af. Zij aan zij en grapjes vertellend rijden we de 14 kilometerlange klim met een stijgingspercentage tussen de 6 en 8% omhoog. De afdaling is redelijk hobbelig en het vergt wat stuurmanskunst om aan hoge snelheid veilig te dalen. Als ervaren renners nemen we geen van beiden risico’s niettegenstaande de snelheid tamelijk hoog blijft. Vorig jaar had ik nog in deze afdaling twee lekke banden en dat telkens in een bocht. Na de volgende klim rijden we naar de embalsa de Petrera, de waterput zeg maar van de hele streek. Deze afdaling is meer “vals plat” en er staat een felle wind maar toch vlammen we hier aan 55 kilometer per uur naar beneden. Thuis, na 64 kilometer, hebben we een gemiddelde van bijna 28 per uur. Dat lijkt niet veel maar in deze streek is dat een serieus gemiddelde.  ’s Avonds eten we ribbetjes met kazakken en genieten we in de verte van vuurwerk.

Maandag 29/08/2011: 3de dag bij Marc Blieck (Jo)

Ik slaap niet goed. De kamer koelt onvoldoende af en ik lig te woelen bovenop mijn lakens. Pas tegen de morgen val ik in slaap maar dan staat Marc al op mijn deur te kloppen. We moeten voortmaken want de koninginnenrit staat vandaag op het programma. Bovendien gaat er nog een oud renner mee met ons. Hij heeft hier in de streek een B&B geopend voor wielrenners (zie www.cyclosport.es). Wanneer ik Danny zie, zo heet deze toffe charel, val ik bijna van mijn stokken van ’t verschot (enfin, dat is wel wat zwaar uitgedrukt maar ik verschiet toch even). Hij is bijna een kop groter dan ik en staat mes, maar dan ook messcherp. Hij bekend dat hij eigenlijk nog wat te zwaar weeg met zijn 65 kilo. Ik slik even. We rijden naar Hondon de Las Fraies waar we een col van 10 kilometer te lijf zullen gaan. In de laatste 4 kilometer van deze col zitten 4 zware lange stukken van 13 en 14%. Ik voel mij redelijk goed niettegenstaande ik niet goed geslapen heb en dat het momenteel bloedheet is. De zon brandt op onze huid en het zweet druppelt langs mijn neus wanneer we aan het voorgeborchte beginnen. Het is onmiddellijk tussen de 8 en 10%. Iedereen voelt zich super. We houden zelfs even halt om een foto te nemen. Maar dan begint het. Een flauwe bocht naar rechts verraadt hoe steil het binnen enkele meters zal worden. Danny schiet als een schicht weg, ik laat mij even achteruit zakken om Marc zijn commentaar op de helling niet meer te moeten aanhoren en kraak zuchtend en puffend verder. Dat is hier andere koek! Het is zwoegen, vloeken, afzien, de pijn verbijten, tempo zoeken en ook oppassen voor het voorbijrijdend verkeer. Wanneer een vrachtwagen mij voorbijsteekt net voor een bocht moet ik even remmen en …… sta plots stil. Ik geraak niet meer verder en moet noodgedwongen afstappen. Ik ga enkele 100 meter te voet, stap terug op en krijg terug een muur van 13% voor mijn neus. Afzien, afzien, afzien ……. En op het laatste zware stuk voel ik mijn hartslag plots hevig in de hoogte gaan. Ik stap terug van de fiets en moet even rusten om mijn hartslag terug te laten zakken. Op dat moment komt Danny even piepen hoe het met mij gaat. Hij weet mij te zeggen dat ik op 100 meter van de top ben. Ik slenter te voet naar boven, strompel over mijn fiets en zet de afdaling in en recupereer in geen tijd. Vanaf nu gaat het geleidelijk op en neer en wanneer ik mij in een recht stuk, tegen de wind in op kop zet, rijden we aan 42 per uur naar Aspe. Voor Marc gaat het nu even te snel. In de laatste 20 kilometer nemen we afscheid van Danny en wij zoeken een terras want Marc heeft grote dorst. Tussen luidruchtige Spanjaarden drinken we twee Cola’s en gaan terug op pad. De felle wind staat nu echt pal op de neus en mijn Cola’s doen mijn maag keren. De laatste 15 kilometer zijn de zwaarste in mijn leven. Thuis neem ik een douche, ga ontspannen in het zwembad en val uitgeput in slaap op een ligstoel. Totaal uitgeteld na 115 kilometer! ’s Avonds gaan we eten typisch Spaans bij “Oscars”, een Brits homokoppel. Mijn zus die toevallig in de streek is en hun vrienden vervoegen ons. Een fantastische dag wordt afgesloten met een warme regenbui.

Dinsdag 30/08/2011: 4de dag bij Marc Blieck (Jo)

We doen het vandaag rustig aan. Na een 100 tal meter vlammen we al aan 35 per uur. Hmm, piano is iets anders. Maar goed. De benen draaien goed en niettegenstaande de zware rit van gisteren is de moraal supergoed. Elche is onze eerste halte. De stad, die voor mij totaal nieuw is, blijkt een aangename leuke stad vol groene parken en lanen. We freewheelen wat rond in het palmboomrijke park en in de omgeving van de basiliek om tenslotte de voetriempjes aan te spannen en de terugtocht aan te vatten. Marc heeft het lumineuze idee om eens  bij enkele oude vrienden langs te gaan die een B&B openhouden. Hij heeft er ooit een paar keer heeft gelogeerd. En wat blijkt? Herman Frison, de immer goedlachse sportbegeleider van de Lottoploeg heeft de boel daar afgehuurd! Hij ontvangt ons met open armen. We schuiven aan de tafel bij terwijl zijn echtgenote ons een drankje inschenkt en zijn euh….meer dan knappe dochter (amai, amai, amai) spontaan enkele foto’s van ons neemt. Marc noch ikzelf zijn ooit met Herman in contact gekomen maar het lijkt of we elkaar al jààààààààààààren kennen. Ik voel mij er onmiddellijk thuis. We zijn zelfs getuige van enkele Lottogeheimpjes die ik helaas niet kan verder vertellen. Uit eerste hand vernemen we wie er allemaal naar de nieuwe Lottoploeg gaat en waarom onze Gilbert niet meegaat met meneer Coecke. Herman vertelt honderduit over de toestand van de hotels in de Ronde van Frankrijk en alles over de voorbereidingen van de (allereerste) Ronde van China. Enfin, we lachen, we vertellen, we drinken (water) en het is supergezellig.  Helaas moeten wij verder. Herman geeft ons nog een goede raad: “kalm aan hé jongens en profiteer van het leven!” We rijden terug zoals we gekomen zijn: vlug. 65 kilometer staat op de teller. ’s Avonds mik ik een vis op een warme plaat en eet rijkelijk. Een bidon rode wijn staat klaar om mijn glas te vullen. Krekels zingen om het hards, in de verte wordt vuurwerk afgeschoten en nachtvlinders vliegen tegen het PC – scherm. Een zwoele avond glijdt voorbij……een mooie dag is geschiedenis.

Woensdag 31/08/2011: 5de dag bij Marc Blieck (Jo)

We rijden vandaag nog eens de col de Rebate op. Het is de bedoeling dat we deze keer niet via Orihuela terug naar huis keren maar via Pilar de la Horadada. De Rebate is eigenlijk een colletje die in 4 keer moet worden beklommen. Afwisselend zijn er leuke afdalingen. We gaan er gemoedelijk en gezwind overheen. De weg naar Pilar is voor ons beiden nieuw. Ook Marc heeft die 13 kilometerlange weg nog niet met de fiets afgelegd. Wat mij onmiddellijk opvalt is de zeer mooie omgeving en de goede baanwegligging en van die 13 kilometer is het 11 kilometer dalen! Dat gaat dus supergoed. Maar wanneer we ter bestemming komen blijkt de weg die we verder moeten volgen een zeer drukke tweevaksbaan. We rijden nog even naar de kust en dan stel ik voor om de weg terug gewoon in omgekeerde richting te doen. Marc stemt toe. De zon brandt nu in alle hevigheid en de 11 kilometerlange klim laat zich voelen. We draaien een strak tempo en onze spieren spannen zich. Het zweet druppelt langs onze neus. En dan moeten we de col de Rebate terug op en we weten dat  langs deze kant de beklimmingen steiler maar korter zijn. Maar het gaat goed. Ik blijk nu volledig aangepast aan het warme klimaat en niettegenstaande de zeer korte nachtrust voel ik mij zeer goed gerecupereerd. Na 94 kilometer zijn we terug thuis. We nemen een douche en duiken het zwembad is……..een ferme pizza wordt ons avondmaal dat doorgespoeld wordt met de lokale wijn.

Donderdag 01/08/2011: 6de dag bij Marc Blieck (Jo)

Rustdag. Dit betekend dat we wel fietsen maar dit aan een zeer gezapig tempo. De bedoeling is om nieuwe contreien te ontdekken en zo nu en dan eens te stoppen om van het landschap of van euh….andere dingen te genieten. We genieten 56 kilometer lang. Thuis wacht het zwembad en platte rust. ’s Avonds gaan we naar de dorpskern van Benijófar. De vele typische Spaanse restaurantjes nodigen uit in een taal vreemd aan het Spaans. Wij kiezen dit keer een typisch eethuisje uitgebaad door Nederlanders die Belgische frieten serveren. Helaas een fris pintje is er niet te krijgen. Enkel Heineken schuimt in ons glas. Wanneer ik dit schrijf is het 21.30 Hr en nog drukkend 28 graden warm. Het zal weer afzien worden in de slaapkamer….rHr HH.GHHHHrmklglyg

Vrijdag 02/009/2011: 7de dag bij Marc Blieck (Jo)

Mijn laatste dag is een feit. Onder een bewolkte hemel en met een zeer strakke wind rijden we ontspannen naar de kust. Het is de bedoeling dat we nog even doorrijden naar Torrevieja en daar eens de streek verkennen. In de verte zien we dreigende onweerswolken samenklitten. Torrevieja is druk en grijs in tegenstelling tot de serene groene omgeving van het kuststadje Guardamar, waar we eerst doorrijden. Hier wordt aan natuurbehoud gedaan. We houden het op een korte rit van 55 kilometer. Terug thuis haal ik mijn fiets uit elkaar en steek hem in zijn koffer. ‘s avonds nog eens gaan eten bij Oscar en dan vroeg gaan slapen. Morgenvroeg stap ik het vliegtuig op en mijmer over de afgelopen week. We hebben samen 500 kilometer afgelegd. Dat is zo’n 70 per dag. Nog een heel speciale dank aan Marc om mij gedurende een week te gidsen in zijn streek. Ook nog een dikke pieper aan zijn vrouw Connie voor de was en de plas.